Bývalý těžař úročí své zkušenosti ve vlastní prodejně STIHL
Celé dny práce v lese. V zimě, dešti nebo i za velkého tepla. Práce dřevorubců je tvrdá, a kdo ji nezažil na vlastní kůži, těžko se mu do ní vžívá. Petr Doležel, prodejce značky STIHL z Pístovic na Vyškovsku, o ní ale ví všechno. V oboru se vyučil, léta v něm pracoval a od té doby, co si založil vlastní prodejnu, kde má právě i stroje pro těžaře, chodí celé okolí pro vybavení i rady právě k němu.
Když nás u sebe doma v prodejně vítá, mává ze dveří nového domu. Nová prodejna stojí uprostřed Pístovic a je otevřena dva a půl roku, rozhodně ale ne od začátku Doleželovy podnikatelské kariéry, která sahá až do začátku 90. let. „V roce 1995 jsme začínali támhle vzadu v bývalém chlévě, kde kdysi bývala koza a prase a později domácí dílna. Když jsem část dílny vyklidil, vznikl prostor asi dvakrát tři metry, kam jsme nastěhovali nářadí, abychom mohli zákazníkům opravovat stroje, a jeden regál, kde byla vystavena jedna pila, pár lišt a řetězů. Nejdřív jsem si myslel, že v prodejně budu bývat třeba půl dne a zbytek budu pořád chodit na těžbu do lesa. Jenže od té doby, co jsem otevřel, už jsem se do lesa nikdy nedostal,“ povídá Doležel v kuchyňce nedávno vybudované moderní prodejny. Prstem přitom z okna ukazuje na tu starou, která je hned přes dvorek.
Se dřevem a nástroji na jeho zpracování pracuje celý život. „Odjakživa jsem se pohyboval v přírodě a přirostlo mi to k srdci, takže bylo jasné, že něco kolem toho budu i dělat. Není to totiž jen o tom, že skácíte strom, ale jste součástí koloběhu. Každý den po sobě vidíte nějaký výsledek a zároveň i ten koloběh, protože vedle už se zase zelenají zasázené stromky, les se obnovuje a roste,“ líčí Doležel, co mu každý den dělalo radost.
V lese a u těžařského povolání by možná zůstal doteď, nebýt polistopadových změn poměrů, jež zavály do lesů různé soukromníky „zlatokopy“, kteří měli vůči svým zaměstnancům katastrofální platební morálku. „Když už jsem se poněkolikáté hádal o strhnuté peníze z dobře odvedené práce, naštval jsem se a řekl, že toto už ne,“ líčí Doležel.
Zůstat u toho, co umím nejlépe
Následovala fáze rozhodování, co dál. Přes kamarády a známé mu chodily nabídky na práci do Francie nebo Německa. Jenže on měl rodinu a malé děti. „Navíc, já jsem nervózní vždycky, když nevidím na komín,“ směje se Doležel. Zůstal tedy u toho, čemu rozumí nejvíc, a otevřel si prodejnu, kde se zaměřoval zejména na těžaře – prodával jim stroje a staral se jim o servis. „Nad tím, co budeme prodávat, jsem nejdřív vůbec nepřemýšlel. Říkal jsem si, že tady prostě budu mít pilník a lištu, základní věci, co potřebuje dřevorubec, a nějak to půjde. Dřevorubců nás tady v okolí tehdy bylo hodně,“ říká bývalý těžař. Intuice ho nezklamala.
Bývalí kolegové se k němu sjížděli z blízka i z daleka, ostatně všechny až na jednoho prý předělal na vyznavače značky STIHL. Nejlépe se to prý dělalo při rozhovorech u starých litinových kamen v původní prodejně, ke kterým si každý návštěvník sedl, povídal, co je nového, a kromě cigarety občas došlo i na panáčka slivovice. Doležel si dodnes pamatuje i prvního zákazníka. Byl to muž, který přišel se zadřenou pilou „nula desítkou“ a dodnes se do Pístovic vrací.
„Tehdy se tolik nespěchalo,“ vzpomíná prodejce, který se po pěti letech stal samostatným prodejcem značky STIHL. Hlavně kolem začátku nového tisíciletí tak sledoval, jak velký hlad po nových strojích najednou nastal. Lidé se především o svoje zahrady začali starat víc a sháněli úplně všechno. „Když jsme začínali prodávat křoviňáky, ani jsme je nestačili vyskládávat z krabic. Rovnou šly pryč, lidé na ně stáli frontu,“ líčí Doležel, který něco podobného zažil loni na jaře při propuknutí epidemie koronaviru. Když museli lidé trávit víc času doma, vrhli se na úpravy zahrad a okolí svých domů, takže prodejci se znovu nezastavili.
Nevěřte všemu a poraďte se
Právě v takových momentech se obzvlášť počítá, když někdo umí poradit. Doležel přiznává, že ho někdy zlobí, jak lidé věří všemu, co si přečtou na internetu. Podle toho pak nakupují nebo se tak ke stroji chovají. „Když přišla pila s novým vstřikováním, našli se takoví, kteří si o ní přečetli jenom něco. Porovnávali váhu a výkon, ale už nevěděli, na jakém principu motor pily funguje, takže s ní nezacházeli dobře a logicky pak byli zklamaní,“ dává příklad.
Sám nemá rád jakékoliv prodejce z kteréhokoliv oboru, kteří poradit neumí a o zboží vědí jenom pár načtených vět z katalogu. Protože k němu pořád chodí známí i kamarádi, snaží se o výrobcích STIHL vědět co nejvíc. Proto téměř každou novinku nejdřív sám zkouší, dá jí podle vlastních slov „pořádný kartáč“ a pak ji teprve nabídne na pultu zákazníkům. Jen tak jim může předávat svoje zkušenosti s konkrétním strojem a snažit se naplňovat jejich očekávání. Lidé to vítají. Právě na těchto zásadách Doležel staví celou svou podnikatelskou kariéru a díky tomu patří v rámci prodejní sítě STIHL k nejlepším. Důkazem jsou zákazníci, kteří se k němu stále vrací.
Vizitka prodejce.
Prodejce: | Petr Doležel |
Adresa: | Pístovice 29, 683 05 Račice-Pístovice |
Telefon: | 517 353 024 |
E-mail: | dolezel@stihlservis.cz |
Mohlo by vás zajímat
- RM 248 T: spolehlivá klasika, nově v oranžových barvách Tu změnu jste už nejspíš zaznamenali. Prodejny STIHL od letoška září téměř výhradně oranžovými barvami. A to i včetně portfolia sekaček, traktůrků, provzdušňovačů, drtičů a kypřičů. Tedy produktů, které až do loňského roku bývaly doménou zeleného Vikingu. více
- Jak vyzrát na trávník v létě? Krásné horké léto, pohodička na zahradě. Zní to jako ideální prázdniny. Jak ale udržet trávník v kondici a přitom zbytečně neplýtvat vodou? Připravili jsme pro vás pár tipů, díky kterým váš trávník zůstane v přijatelném stavu, a zároveň ušetříte tolik… více