Jak uložit motorové stroje STIHL do zimního spánku
Plná, nebo prázdná nádrž? Otázka, kterou si při zazimování motorových strojů pokládá snad každý z nás. Existují zastánci obou variant a šéftechnik STIHLu Miroslav Kosička je v článku rozsoudí.
Pozor na biosložky
Příznivci skladovacího stavu strojů s plnou nádrží argumentují tím, že zcela zaplavený palivový systém a plná nádrž během dlouhodobého skladování nevysychá. „Tento argument má svoji logiku, ale také svá negativa,“ upozorňuje Kosička.
Pokud se jedná o stroj s motorem na bázi dvojtaktu, pak palivo v nádrži obsahuje i určité množství oleje. Součást většiny druhů benzínů tvoří tzv. biosložka (líh) a ta na sebe velmi ochotně váže vzdušnou vlhkost. To znamená, že během skladování se z benzínu velmi ochotně odpařují těkavé složky, které pomáhají držet ropné pryskyřice v tekutém stavu, ale také je stárnoucím Naturalem postupně degradován přimíchaný olej.
„Provoz s takovým palivem s největší pravděpodobností způsobí poškození motoru – vysrážené ropné pryskyřice mohou nenávratně zneprůchodnit mikroskopické kanálky v karburátoru, staré a nekvalitní palivo pak nestíhá dobře mazat motor a způsobí jeho zadření. Pokud nezapomenu a palivo po dlouhé době skladování vyprázdním (a správně zlikviduji třeba ve sběrném dvoře), tak mi pořád v různě dlouhých palivových cestách a karburátoru zbývá určité množství starého paliva, třeba až na 30 sekund chodu motoru ve vyšších otáčkách,“ podotýká Miroslav Kosička.
I takové množství totiž někdy stačí k problematickému chodu karburátoru. „Z každodenní praxe víme, že méně kvalitnější benzíny s příměsemi agresivních látek umí naleptat regulační membránu karburátoru či palivové hadičky, a zlikvidovat tak jejich funkci. Vysrážené kapičky vody v karburátoru navíc obsluhujícímu způsobují při prvním startu stroje po přestávce infarktové stavy,“ doplňuje šéftechnik.
Myslete na sezónnost benzínu
Důležité je k tomu i uvést informaci o třech druzích benzínu dodávaného na trh podle ročních období. Jedná se o benzíny letní (květen až září), přechodové (duben a říjen) a zimní (listopad až březen), které se mezi sebou liší tlakem par – jednoduše řečeno, zimní benzín se bude v létě extrémně odpařovat. „V karburátoru mohou vznikat bublinky a motor má pak nevyrovnaný chod, ve volnoběhu nebo při přechodových otáčkách zhasíná. Naopak při použití letního benzínu v zimě (má potlačeno odpařování) nemusíme motory pil, motor zahradního traktoru při sbírání listí nebo odhrnování sněhu vůbec nastartovat. Ve studeném motoru se uvedený benzín nedokáže odpařit – nevytvoří plynovou směs se vzduchem. Většinou se usadí na kontaktech svíčky a zkratuje ji – zabrání přeskočení zapalovací jiskry. Uživatel pak neustále vysušuje a mění zapalovací svíčku a motor ne a ne chytit – je stále laicky řečeno ‚uchlastaný‘,“ vysvětluje Kosička.
Vyhrává prázdný stroj
Výše uvedené problémy jsou proto důvodem toho, proč je šéftechnik STIHLu příznivcem druhého způsobu skladování – tedy uskladnění ‚suchého‘ stroje s prázdnou palivovou nádrží a s prázdnými palivovými cestami i karburátorem. „Uvedený způsob skladování se mi osobně velmi osvědčil u pily, křovinořezu, nůžek na živé ploty i u čtyřtaktního motoru zahradní sekačky. U svého nejstaršího stroje jsem po zimních přestávkách neměl problém s membránami v karburátoru nebo s prvním startem po dlouhé zimní přestávce ani po osmi sezónách,“ popisuje své osobní zkušenosti Kosička.
Pokud vám před uložením zůstane palivo v nádrži, vyprázdněte ji a běžící motor nechte spotřebovat zbytek paliva z palivových cest. Motorová pila má vnitřek palivové nádrže velmi členitý, tak ji pro jistotu ještě vyfoukněte stlačeným vzduchem. To zajistí, že bude suchá a bez usazenin. Membrány v membránovém karburátoru budou bez paliva suché – nebude na ně dlouhodobě působit třeba agresivní palivo. „Argument, že suchá membrána v karburátoru ztrácí své vlastnosti, nepovažuji za správný. Ještě jsem se s tímto případem nesetkal. Membrány skladované ve skladech servisů i několik měsíců jsou také suché a po vložení do karburátoru bez problémů fungují,“ uzavírá svoje úvahy Kosička.
Mohlo by vás zajímat
- Podzimní úklid v dílně Dílna je pro mnoho z nás naše království. Každé nářadí v ní má své přesné místo, víme, kam sáhnout pro každý hřebíček nebo šroubek, a pracovní deska musí být vždy krásně čistá. Pořádek v dílně ale také není úplně zadarmo.… více
- Aku versus benzín: Co řeší prodejci nejčastěji? Robotickou, elektrickou nebo benzínovou variantu? Řada otázek týkajících se této volby letos padala ve všech prodejnách STIHL. Kladete si je při volbě svého nového stroje také? Tak vám možná pomůžou jejich zkušenosti. více