U jednotlivých dílů strojů dochází k opotřebení a je zcela normální, že se po nějaké době musí vyměnit. Zde ale nastává dilema. Investovat do originálního náhradního dílu, nebo raději ušetřit a koupit násobně levnější díl s nejasným původem? Miroslav Kosička, hlavní technik společnosti STIHL, v tom má jasno. Žádný neoriginální díl by si do svého stroje nikdy nedal. Proč?
U jednotlivých dílů strojů dochází k opotřebení a je zcela normální, že se po nějaké době musí vyměnit. Zde ale nastává dilema. Investovat do originálního náhradního dílu, nebo raději ušetřit a koupit násobně levnější díl s nejasným původem? Miroslav Kosička, hlavní technik společnosti STIHL, v tom má jasno. Žádný neoriginální díl by si do svého stroje nikdy nedal. Proč?
Ve světě existuje takzvaná další skupina náhradních dílů, které jsou vyráběny různými firmami. Jejich kvalita se však diametrálně liší a každý výrobce se těmto výrobkům logicky brání, protože nedokáže zajistit, aby stroj fungoval bezvadně i s tímto dílem. Tyto díly neprochází autorizací a není možné deklarovat jejich nezávadnost. V mnoha případech existuje i bezpečnostní riziko, kdy neoriginální náhradní díl může způsobit zásadní havárii. Toto riziko je vyšší zejména u nebezpečných strojů, jako jsou motorové pily, křovinořezy nebo rozbrušovačky, protože kovový pracovní nástroj se pohybuje obrovskou rychlostí a při havárii může způsobit těžké ublížení na zdraví. To dokazují i fakta, protože v Evropě se každý rok stane několik takových případů a často se bohužel jedná o fatální záležitosti, které končí těžkým postižením nebo smrtí člověka.
„Jeden takový případ souvisel s neoriginálními vyžínacími hlavami pro křovinořezy, které měly místo struny namontovaný řetízek. Uživatel byl s prací řetízku spokojen, protože než se do oček dostala tráva, tak pracoval dobře a měl minimální opotřebení. Jenže opotřebení v očkách nebylo vidět a ve Švédsku i v Anglii se staly případy, kdy při profesionálním použití jedno oko řetízku odletělo a v jednom případně těžce zranilo a v druhém případě usmrtilo člověka,“ popisuje možné důsledky nákupu náhradních dílů bez autorizace Miroslav Kosička.
Šetřit se nevyplácí
Nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci. Toto motto by měl mít na paměti každý, kdo uvažuje o koupi neoriginálních, často výrazně levnějších náhradních dílů. „Každý člověk, který chce využít těchto mnohdy i cenově zajímavých nabídek, by si měl uvědomit, že všechno je podmíněno vším, a když je běžná cena nějakého dílu 100 korun, tak při poloviční nebo i třetinové ceně musí být něco ošizeno,“ upozorňuje Miroslav Kosička s tím, že dávat do kvalitního stroje nekvalitní náhradní díl pozbývá logiku.
Záruka 3 měsíce na servisní práce
Výběr toho správného náhradního dílu je třeba vnímat ještě v další rovině, a tou je záruční doba. „Rád bych všem doporučil, aby kontrolovali, zda jejich servis používá originální náhradní díly. Mohu říct, že naše autorizovaná servisní střediska tyto autorizované náhradní díly používají, protože jsou odpovědná za to, v jakém stavu z jejich autorizovaného servisu každý stroj odchází. Navíc autorizovaný servis na stroji drží záruku. Zákon sice neurčuje délku záruční lhůty na servisní služby, ale naše servisní autorizovaná střediska poskytují na servisní práce 3měsíční záruku tak, jak nařizoval předchozí občanský zákoník,“ vysvětluje Kosička.
Náhradní díly i 10 let po ukončení prodeje stroje
STIHL všeobecně deklaruje dostupnost náhradních dílů minimálně 10 let od ukončení prodeje stroje v konkrétní zemi. Mnohdy jsou náhradní díly dostupné i 12 až 15 let. V případě, že by výroba konkrétního náhradního dílu byla v 10letém období ukončena, existuje vždy adekvátní a 100% bezpečná alternativa.
Pozor, používáním neoriginálních dílů pozbýváte záruky
Pokud je váš stroj ještě v záruce, rozhodně trvejte na tom, aby se při případné opravě použil originální náhradní díl. Raději si ještě před jakýmkoli zásahem do svého stroje pečlivě přečtěte návod k použití. V něm jsou totiž přesně definovány povolené zásahy do vašeho stroje, kterými neporušíte záruční podmínky. Tyto povolené zásahy se většinou týkají základní údržby, u pily například výměny řetězu, řetězky, vzduchového filtru apod. U složitějších strojů ale není povolena ani výměna svíčky. „Není to z toho důvodu, že by firma měla zájem na výdělku servisů. Na prvním místě je totiž bezpečnost zákazníka. Ten si při základní údržbě nemusí všimnout nepřesností a malých závad, které mohou vést až k trvalému poškození motoru. Může se stát, že zákazník přijde do servisu s drobností – výměnou svíčky nebo řetězky – a servis si u takové drobnosti všimne závažnějších závad, jako jsou praskliny nebo jiné poškození, které by mohly při budoucím provozu vést k velkému poškození stroje,“ uvádí příklady z praxe Miroslav Kosička. „Autorizovaný servis není jen na opravy, ale i na preventivní kontroly stroje. Naši lidé mají velikou zkušenost a jen pouhým pohledem vidí anomálie, které laik nevidí,“ uzavírá Miroslav Kosička.
Mohlo by vás zajímat
- Čas novinek: Kde všude se projeví vylepšení? Začátek roku je obdobím očekávání. A zatímco v řadě odvětví můžou být po uplynulém divokém roce očekávání všelijaká, v případě novinek společnosti STIHL se dá mluvit jenom o těch pozitivních. Šéftechnik firmy Miroslav Kosička v rozhovoru odhaluje, na co všechno… více
- Nejsme tu jen pro vousaté sympaťáky ve flanelových košilích Češi jsou jako zákazníci mimořádně nároční, říká Jiří Rumplík, jednatel společnosti STIHL v České republice. „Dokáží si vyhodnotit přidanou hodnotu, kterou k nákupu dostávají. My jsme za to rádi, protože to nahrává prodejcům našich produktů, které už z principu nebudou… více