Skončí záruka a stroj vypoví službu. V čem je problém?
Ten pocit určitě znáte. Koupíte si novou sekačku nebo pilu. Nestála úplně málo a vy čekáte, že vám bude roky sloužit. Bohužel, po pár letech – a často tak záhadně brzy po konci záruční doby – vám stroj vypoví službu. Proč se tak děje?
Z velké části i proto, že jsme si zvykli nakupovat impulsivně. Výhradně v akcích nebo podle momentálního nastavení internetového srovnávače cen. I zahradní nebo lesní techniku v hobbymarketu nebo přes internet. A teď schválně – udělali jste svým nákupem radost sobě, nebo výrobci? Pokud už příště nechcete udělat chybu, zvažte i tyhle argumenty.
Kdo se vám o stroj postará?
Pokud chcete, aby vám stroj vydržel, je výrazně výhodnější jej koupit u autorizovaného prodejce. Ten vám dokáže udržovat stroj v chodu v průběhu sezony a mnohdy prodloužit jeho životnost o mnoho let. Soustředí se na prodej menšího počtu produktů, zato jim skutečně dobře rozumí. Jeden ze dvou set autorizovaných prodejců STIHL, Vladimír Melichar dával k dobru příběh, v němž rosič fungoval třicet let. U značkového odborného prodejce STIHL jste totiž v těch nejlepších rukou. Každý rok prochází několika povinnými školeními, díky kterým se i vašemu stroji dostává vždy odborná péče.
Originál, nebo neoriginál?
A jsme u dalšího tématu. I když jste pracovali s kvalitním strojem a používali ho správným způsobem, některé z dílů potřebují čas od času vyměnit. Pokud se budete rozhodovat znovu výhradně jen podle ceny, bude vás to možná svádět sáhnout po neoriginálním kousku. Vždyť to přece nevadí, můžete si říct. Jenže tady už mnohdy nejde o peníze, ale o zdraví. Všechny stroje STIHL i jejich součásti prochází cyklem velmi náročných bezpečnostních testů a nemůže se stát, že by se do oběhu dostal nějaký rizikový výrobek. Oproti tomu, náhradní díly jiných výrobců jsou často nekompatibilní a v lepším případě hrozí poškození strojů, jejichž oprava může vyjít až na násobky cen originálních dílů. Nemluvě o tom, že originální díly STIHL jsou do značkové dealerské sítě dodávány ještě nejméně 10 let po ukončení prodeje konkrétního modelu. To je jistota, která není k zahození
Jak dlouhá je záruka?
Impulsivní rozhodnutí obvykle sleduje výhradně cenu, ale nikoli další argumenty. Například délku záruky nebo kvalitu záručního a pozáručního servisu. I proto, aby STIHL zvýraznil kvalitativní rozdíl mezi stroji, poskytuje od letoška všem zákazníkům novinku – o rok delší záruku, která platí u všech nově zakoupených strojů po registraci výrobního čísla. A 365 dnů klidu a špičkové péče navíc je v případě lesní nebo zahradní techniky opravdu dlouhá doba.
Kvalita se pozná při práci
A pak je tu jeden argument, který není při prodeji vidět už vůbec, a přitom je možná vůbec nejdůležitější. Kvalita práce se strojem. Rešeršujte, hledejte víc informací v odborných testech. Dopřejte si alespoň malý moment přemýšlení před tím, než uskutečníte nákup. Nejhorší je „zbytečně se dřít“, což se s mnohými výrobky běžně stává. Pracovat hůře, déle a obtížněji opravdu není dobrá volba. Nepodceňujte slova jako ergonomie, uživatelský komfort nebo technologické vychytávky. Práce na zahradě nebo v lese má být příjemný relax.
Mohlo by vás zajímat
- Zbavte se slepých míst trávníku. Pomůžou půdopokryvné rostliny Možná se to děje i na vaší zahradě. Pečlivě se o ni po celý rok staráte, pravidelně sekáte trávník, hnojíte, mulčujete, zaléváte, a přesto celý rok až do podzimu pozorujete místa, která se zazelenat za žádnou cenu nechtějí. Napadlo vás… více
- Bývalý těžař úročí své zkušenosti ve vlastní prodejně STIHL Celé dny práce v lese. V zimě, dešti nebo i za velkého tepla. Práce dřevorubců je tvrdá, a kdo ji nezažil na vlastní kůži, těžko se mu do ní vžívá. Petr Doležel, prodejce značky STIHL z Pístovic na Vyškovsku, o… více